torsdag 10. mai 2012

Tionde maj

Till helgen ska jag jävlar käka rabarberpaj!

Skickade in min hemexamen nu.
Kunde ha skrivit hundra sidor, men det fick räcka med åtta. Oproffessionella lärare förtjänar inte mer än åtta sidor, tycker jag. Hade jag haft lite extra tid i min bakficka så hade jag rest upp till skolan och gett lärarna en spark i rumpan. "Är du inte motiverad så bli det - eller skaffa ett nytt jobb!" Det är inte bara läraren det går ut över, det är faktiskt studenterna som har det värst. Inte för att vi betalar för en utbildning vi inte får ut någonting av, men för att vi blir utexaminerade med stora tomrum i hjärnan, som kunde varit fullproppade med kunskap!
Nåväl, jag får välja mina fajter - denna har jag inte tid till.

Har äntligen hittat mitt viktiga papper. Det där som jag tecknat min köksträdgård på. Där jag har räknat ut gjödselmängd, placering av plantor och växtskiftestrategi. Phjuuu. Just en plan för växtskifte är ett helvetes pussel (ganska roligt dock!) som är väldans tidskrävande och jag var rädd att ja hade tappat bort den.
Här är huvuddragen i mina åtta rutor:

1. Gröngjödsling (Perserkløver)
2. Kål (kålrot, kolrabi, blomkål, brockoli, vitkål)
3. Bälgväxt (Gule stangvoksbønner, stangbønner, sukkerert)
4. Potatis (tidig och sen)

1. Grönngjödsling (perserklöver)
2. Lök (Purjolök, gul lök, röd lök)
3. Skjermplantefam./meldefam. (Morot, rädisa, palsternacka, rödbeta)
4. Majs och frilandsgurka

Sallad trycks ner där det finns plats över. Och ringblomma. Tagetes åxå. Inte så vacker, men gött med tanke på rådjur.
Sen har jag ju en miljon andra grejer som åxå ska plantas, men de får jag placera där det plötsligt visar sig vara plats.
Hoppas innerligt på att mitt jordlass kommer snart. Det ska bli lossat vid garaget, så måste jag skottkärra/trilleborra det bort till köksträdgården. Tio kubik. Så måste jag skottkärra/trilleborra mig till grannens hästhage och hämta hästskit som jag ska mulla ner i det översta jordlagret. Å så måste jag, måste jag, måste jag.

Ingen av er läsare som är arbetslösa och kan tänka er att flytta in här i några veckor? Du kan få mat och tillgång på toalett, men du måste jobba som en slav. Det är en fördel om du är duktig på symaskin åxå.

Nu vaknar Mus ute i vagnen, MAMMA - FEED ME!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar